När du har köpt eller på annat sätt övertagit en fastighet behöver du bli registrerad som ägare till den. Det gör du genom att ansöka om lagfart hos Lantmäteriet. Lagfarten är en registrering i fastighetsregistret: ett bevis på att det är du som äger din fastighet.
När du har köpt en fastighet behöver du ansöka om lagfart hos Lantmäteriet, och det behöver du göra inom tre månader. Om du inte vill göra det själv brukar din bank kunna hjälpa till med ansökan. När din ansökan sedan har godkänts utfärdas en lagfart och du antecknas som ägare till fastigheten i fastighetsregistret. Som bevis på att lagfarten beviljats utfärdas ett lagfartsbevis/inskrivningsbevis som skickas hem till dig.
När du köper en fastighet består kostnaden för lagfart av två delar: en expeditionsavgift på 825 kr och den så kallade stämpelskatten som motsvarar 1,5% av köpeskillingen eller taxeringsvärdet. Den största summan av dessa två är den som skatten baseras på. Om du fått fastigheten i gåva eller genom arv betalar du oftast ingen stämpelskatt. Vill du veta mer, och se räkneexempel? Hälsa på hos Lantmäteriet.
När du har köpt en fastighet behöver du inom 3 månader ansöka om lagfart hos Lantmäteriet.
För att kunna räkna ut kostnad för lagfart vid köp av en fastighet behöver både expeditionsavgift och stämpelskatt räknas med. Hur mycket du ska betala i stämpelskatt beräknas genom att ta 1,5 % av köpeskillingen (eller av taxeringsvärdet om det värdet är högre). Läs mer hos Lantmäteriet.
Om du själv gjort ansökan skickar Lantmäteriet en faktura, antingen via post eller till din digitala brevlåda. Vanligtvis kommer fakturan inom 1-2 månader. Om banken hjälper dig med ansökan och betalning av lagfart kan det förekomma att kostnaden bakas in i ditt bolån. Kolla med din bank vad som gäller för dig.
Berätta för oss i vilken kommun du vill bygga. Vi kommer anpassa webbplatsen till din valda kommun för att förenkla för dig.